Laurent Craste, porcelaine, art contemporain, sculpture, photography

La série des vases déformés traduit en actes la fureur exprimée précédemment dans une vidéo, qui montrait l'artiste en train de piocher la terre. Elle met aussi au jour la tension inhérente à toute production requérant un grand savoir-faire : la part de rejet qui sont ici portés à leur point ultime. Un "accident" sciemment provoqué change l'apparence du vase : sali, graffité, piétiné, fendu, cloué au mur, il subit les pires traitements, tout en restant reconnaissable. Cette violence spécifique est bien celle du créateur, puique la négation absolue de la pièce, son éclatement en morceaux, n'a pas été "mise en oeuvre".

 

Pascale Beaudet

Photographic work allows me to explore another facet of the decorative collectible, it’s connection with the body through the obsessive or even fetishist relationship with the object. For example, about the work Triptych of the Adoration, shown for the first time in 2012 at Galerie SAS and the following year at the Museum of Fine Arts in Montreal, I wrote:

 

When healthy appreciation and noble admiration of the artwork shift toward a maniacal obsession, a grotesque idolatry, a pathetic fetishism; that is the Triptych of the Adoration: the image of a degenerate passion as seen in a distorting mirror that twists it to the point of caricature.

Laurent Craste, porcelaine, art contemporain, sculpture, drawing

Whether it takes the form of preparatory sketches, formal explorations or imaging studies, drawing comes both as a prelude to and an extension of sculptural works.

© 2013 Laurent Craste

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